מכינה קדם אקדמית – שווה או לא שווה?

לא מעט צעירים וצעירות בוחרים להירשם אל מכינה קדם אקדמית לפני שהם נכנסים לאוניברסיטה. במקרים רבים, אין להם ברירה והם חייבים לעשות זאת על מנת להתקבל לחוגים מסוימים, במקרים אחרים, הם יכולים לבחור אופציות אחרות, אך הם בוחרים לעשות זאת. השאלה היא, האם זה שווה את זה או לא.

מכינה קדם אקדמית היא למעשה כמין מכון שמאפשר לכל מי שנרשם אליו, לשפר ולהשלים בגרויות מתוך כוונה להתקבל לפקולטה מסוימת. במקרים רבים מדובר על מכינות ספציפיות, כלומר כאלה שמכינות את הנרשמים ספציפית לפקולטה מסוימת. אז זה לא חייב להיות רק בהקשר של בגרויות אלא גם בהקשר של מקצועות שקשורים לאותו תחום. למשל, אם מישהו רוצה להירשם ללימודי עיצוב או אדריכלות, הוא יכול לעבור דרך המכינה, שם ילמדו מקצועות מסוימים שקשורים לתחום ומעבר לכך, גם יאפשרו לו להכין תיק עבודות, אותו הוא ייקח אל ראיון הקבלה. זה יכול לעזור לו להתקבל.

לעומת זאת, יש מכינות כאמור אשר כוללות אך ורק מבחני בגרות רגילים, ומטרתם לאפשר לצעירים ולצעירות שנרשמים אליהן, לשפר את הציונים שלהם ודרך כך להתקבל ללימודים במוסד אליו שייכת המכינה.

האם זה משתלם?

מן הסתם, לא מעט צעירים וצעירות שואלים את עצמם, האם זה בכלל משתלם ללמוד במכינה קדם אקדמית. התשובה מתחלקת לכמה רבדים.

אם אתם מתכוונים ללמוד במוסד מסוים, אתם יודעים בדיוק מה אתם רוצים ללמוד בו, אז אכן זה משתלם. כי אז אתם לומדים להכיר את המוסד, אתם מתחברים אליו, יהיה לכם הרבה יותר קל להשתלב בו בהמשך.

זה נכון גם אם אתם בוחרים ללמוד מקצוע מסוים שאין לכם שום רקע בו. כמו שציינו, עיצוב, אדריכלות או מקצועות אחרים שיש בהם מכינות. בצורה כזו אתם לא תצטרכו להיכנס אל תחום שאתם לא מכירים.

העניין הוא, שאם אתם לא החלטתם מה ללמוד ואיפה, אז אם תחליטו ללמוד במכינה מסוימת, אולי זה ייאלץ אותם ללמוד שם גם אחר כך, וייתכן מאוד שזה יגביל אותכם בכלל. לכן משתלם במקרים כאלה, לחשוב על זה שנית.